سر خط اخبار

کد خبر:69
پ

عامل جنایت هولناک ایالت کارولینا از ۶ ماه قبل برای کشتن سیاه‌پوستان برنامه داشت

چهارشنبه شب گذشته ایالت کارولینای جنوبی آمریکا شاهد حادثه تیراندازی یک سفیدپوست نژادپرست دیگر بود که به موجب آن تعداد 9 سیاه‌پوست به قتل رسیدند. این حادثه در کلیسای باستانی شهر«چارلستون» متعلق به سیاه‌‌پوستان به دست یک جوان 21 ساله سفیدپوست به وقوع پیوست. فرد قاتل به نام «دیلان استرم روف » صبح روز بعد […]

چهارشنبه شب گذشته ایالت کارولینای جنوبی آمریکا شاهد حادثه تیراندازی یک سفیدپوست نژادپرست دیگر بود که به موجب آن تعداد 9 سیاه‌پوست به قتل رسیدند.

این حادثه در کلیسای باستانی شهر«چارلستون» متعلق به سیاه‌‌پوستان به دست یک جوان 21 ساله سفیدپوست به وقوع پیوست.

فرد قاتل به نام «دیلان استرم روف » صبح روز بعد در 395 کیلومتری محل وقوع جرم و در کارولینای شمالی دستگیر و به چارلستون بازگردانده شد.

روف که پیش از وقوع جرم حدود یک ساعت در کنار عبادت کنندگان در کلیسای «اماتوئل ای‌ام‌ای» مشغول عبادت بود، ناگهان به سوی افراد حاضر در کلیسا در حین قرائت انجیل تیراندازی و 6 زن و 3 مرد را به قتل رساند.

در پی این حادثه «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به این حادثه تیراندازی گفت که خشونت‌هایی از این دست در سایر کشورهای پیشرفته دنیا رخ نمی‌دهد.

وی خواستار تشدید قوانین حمل سلاح در آمریکا به منظور جلوگیری از قتل‌های مشابه شد.

به نوشته نشریه «تایمز» «گرگ مولن» رئیس پلیس شهر چارلستون این حادثه را در زمره جرایم ناشی از نفرت عنوان کرد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان در این باره گزارش داد، روف پیش از ساعت 11 صبح روز پنجشنبه بازداشت شد. عموی قاتل گفته است پدر وی به تازگی و در سالروز تولد بیست و یکسالگی وی برایش یک قبضه کالیبر 45 هدیه خریده بود.

«جوزف میک» از دوستان دوران کودکی روف به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، این دو هیچگاه در موضوعات مربوط به مسایل نژادی بحثی نداشتند تا این اواخر که روف به میک گفته بود سیاه‌پوستان در حال تسلط بر جهان هستند و یک نفر باید برای سفیدپوستان کاری کند. میک ادامه داد روف خواهان جدایی میان سیاهان و سفیدان بود.

«دالتون تایلر» از هم اتاقی‌های روف به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفته بود که روف از مدتها پیش برنامه ریزی اقدامی مشابه را کرده بود. وی ادامه داد که روف شدیدا خواهان جدایی سیاهان و سفیدان بود. تایلر افزود: «وی گفته بود که یک نبرد داخلی به راه خواهد انداخت. وی گفت چنین اقدامی را انجام داده و سپس خودش را می‌کشد.»

«جان مولینز» یکی از دوستان دوران دبیرستان روف به «دیلی بیست» گفته بود که روف فردی وحشی بود و مواد مخدر سنگینی مصرف می‌کرد. وی ادامه داد روف حرفهای نژادپرستانه زیادی نیز به زبان می آورد.

روزنامه گاردین با اشاره به سوابق این قاتل آمریکایی نوشت روف حداقل دوبار پیش از این یک بار به دلیل ورود غیر مجاز به «لگزینگتون» د رایالت کنتاکی و یک بار به دلیل حمل مواد مخدر دستگیر شده بود.

قربانیان حادثه تیراندازی چهارشنبه شب چارلستون بین 26 تا 70 سال سن داشتند که در این میان رهبر کلیسای امانوئل به قتل رسید.

نژادپرستی پدیده شومی است که در بطن جامعه‌ آمریکا به طور تاریخی ریشه دوانده و لایه‌های مختلف اجتماع از نیروهای پلیس گرفته تا مردم نژاد پرست، سیاهان را در رده ای پایین تر از سفید پوستان قرار می دهند. از زمانی که برده داری در تمام ایالات آمریکا قانونی شد تا این زمان، سیاه پوستان به نوعی هدف تبعیض دستگاه حکومتی و جامعه آمریکا قرار داشتند.

در طول ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا، موارد متعددی از قتل سیاه پوستان گزارش شده است. سیاه پوستان آمریکایی به راحتی به دست پلیس سفید پوست به قتل رسیده و عاملان این جنایت بعضا تبرئه می شوند.

در آخرین نمونه از این جنایات جوانی سفیدپوست تنها برای نفرت از سیاه پوستان به خود اجازه می دهد با حضور در جمع آنان و در کلیسای محل عبادت به سوی سیاهان حاضر در محل تیراندازی کرده و تعداد 9 تن را به قتل برساند.

این اولین جنایت گروه های نژادپرست آمریکایی نبوده و سیاهان آمریکایی در طول سال های گذشته در موارد متعددی بدون گناه، قربانی حملات نیروهای پلیس و یا سفیدپوستان نژادپرست بوده اند.