- سازمان حقوقدانان بدون مرز - http://lwob.ir -

یادداشت دکتر محمد الماسی معاون‌قضایی سازمان حقوقدانان بدون مرز در خصوص وقایع اخیر افغانستان

یادداشت دکتر محمد الماسی معاون‌قضایی سازمان حقوقدانان بدون مرز در خصوص وقایع اخیر افغانستان
هو المحبوب

وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ

تاریخ معاصر سراسر رنج واندوه ملت بزرگ افغانستان ، بعنوان پاره ای از جان امت واحده اسلامی و عضوی از جامعه جهانی ، بار دیگر شاهد ورق خوردن اوراقی سیاه از هجوم ظلم و تحجر و تجاوز و هراس و ماتم است. آنگونه که روح و قلب هر انسانی را فارق از هرملیت و نژاد و دینی به رنج و زخمی ناسور مبتلا میکند.
افغانستان ! جغرافیایی از مردمی با تمدن و فرهنگی اصیل و هزاران ساله که در سده های اخیر ، گاه زیر سلطه انگلیس ، زمانی زیر سایه شوم شوروی کمونیستی ، سالیانی غرق درگرداب جنگ های داخلی تدارک دیده شده توسط اردوگاههای شرق و غرب ! و دراین دهه هم زخمی پوتین و سرنیزه ی نظامیان آمریکایی بوده و طی این روزها نیز درتب و تاب سربرآوردن تحجر و تصلبی وحشت آفرین ، که کرامت و عزت انسانی و آزادی و حقوق فطری و اولیه ملتی رنج دیده را در مسلخ باورهایی تاریک و بی رحم قربانی میکند و اندوه بار تر آنکه اینها همه دربرابر دیدگان خوابزده ی مدعیان دفاع از آزادی ودموکراسی جهانی و حقوق شهروندی ودر سکوت شوم و بلکه بازمینه سازی و تاییدات آنها رخ داده و بر مردمانی بی پناه تحمیل می شود ، بدانسان که راهی جز ترک وطن یا پذیرش انواع تحقیر و تجاوز و ستم و یا تن سپردن به چنگال مرگ ندارند !!
بدیهی است که در چنین شرایط خطیری برفرد فرد اعضای جامعه جهانی و زمامداران آنها و علی الخصوص امت اسلامی و علماء و دانشمندان و فرهیختگان و اقشاروتشکل های حقوق اسلامی و حقوق بشری فرض و تعهدی تاریخی است تا به فوریت و با استفاده از تمامی ظرفیت های مقدور و اعمال نمودن انواع روش و طرق قانونی و حقوقی ، زمینه نظارت بر رعایت و حفظ حقوق شهروندی و شأن و منزلت انسانی و آزادی های فطری و مشروع تمامی مردم مظلوم افغانستان را فراهم نموده و از تکرار فاجعه ای بشری در این کشور عزتمند و مظلوم جلوگیری نمایند .
به یقین، ملت غیور افغانستان درپرتو اتحاد و هم بستگی و قطع امید کاذب از دولتمردان نظام سلطه و با تکیه بر غیرت، عزت، قدرت و اندوخته های تمدن و فرهنگ غنی خود و آموزه های دین اصیل و شرع شریف اسلام ناب محمدی(ص) این مرحله از تاریخ پرفراز و‌نشیب خود را با سرفرازی و پیروزی طی خواهد کرد و قطعا وعده محتوم الهی ، در نصرت مستضعفان و آزادی خواهان محقق و دوباره افغانستانی آباد،آزاد، شاد و باعزت ، از خاکستر نابودی تمامی ظلم و ستم و اندوه و هراس ها برخواهد خواست./. انشالله