سر خط اخبار

کد خبر:114
پ

مدیرکل سازمان حقوقدانان بدون مرز گفت: یکی از راه های ایجاد اعتماد در دستگاه قضا نظارت دقیق بر وکلا و آموزش و تبیین وظایف آنان است

به گزارش  لایر نیوز، مدیرکل سازمان حقوقدانان بدون مرز شامگاه سه شنبه در هشتمین همایش روز وکیل مدافع اظهار داشت: شغل وکالت علی رغم ظاهر فریبنده آن از مشاغل سخت و طاقت فرسا است و جزو مشاغلی است که رابطه مستقیم با روح و روان متصدیان دارد. علیرضا ترکستانی بابیان اینکه وکلای متعهد در نیمه […]

به گزارش  لایر نیوز، مدیرکل سازمان حقوقدانان بدون مرز شامگاه سه شنبه در هشتمین همایش روز وکیل مدافع اظهار داشت: شغل وکالت علی رغم ظاهر فریبنده آن از مشاغل سخت و طاقت فرسا است و جزو مشاغلی است که رابطه مستقیم با روح و روان متصدیان دارد.

علیرضا ترکستانی بابیان اینکه وکلای متعهد در نیمه اول روز مشغول دفاع از موکلین خود هستند و در نیمه دوم روز نیز در دفاتر وکالت خود مشغول بکار هستند و در شب نیز مشغول تنظیم لوایح هستند، گفت: شغل وکالت شغلی پر تنش و مسئولیت زا است.

ترکستانی عنوان کرد:  هر گونه قصوری در انجام وظایف محوله تعقیب انتظامی وکیل  را بدنبال خواهد داشت.

ترکستانی بابیان اینکه بیش از ۱۵ سال از تشکیل نهاد وکالت در قوه قضاییه می گذرد و تلاشهای زیادی در سطح منطقه ای و ملی توسط مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی و سازمان حقوقدانان بدون مرز انجام شده است که نهاد وکالت در جامعه نهادینه شود، عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت نهاد وکالت قوه قضاییه به گونه ای است که به جرات میتوانیم بگوییم که هیچ نیازی به حمایت کانونهای وکلا نداریم و باید گفت امروز بسیاری از دانش آموختگان رشته حقوق تحت نظر و تربیت اساتید و بزرگانی از علم حقوق هستند که پروانه وکالت خود را از مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی دریافت کرده اند.

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان عنوان کرد: شکستن انحصار در نهاد وکالت از دیگر برکات تشکیل مراکز امور وکلای قوه قضاییه بوده به طوری که در گذشته مردم دسترسی به وکیل نداشتند و خدمات وکالت بسیار محدود و گران به مردم ارایه می شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر خدمات حقوقی و قضایی به شکلی در دسترس مردم قرار گرفته که هر فردی از هر قشر یا طبقه اجتماعی می تواند از خدمات حقوقی وکلای قوه قضاییه بهرمند شود.

ترکستانی با اشاره به ارائه خدمات وکیل رایگان برای مردم بی بضاعت عنوان کرد: افرادی که تمکن مالی ندارند و عدم تمکن مالی آنان احراز شود می توانند از خدمات وکلای رایگان قوه قضاییه برای مسایل و مشکلات حقوقی خود استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه مدتی همکاران ما در کانون وکلا این ادعا را کردند که وکلای قوه قضاییه استقلال ندارند و باید بگوییم تعبیر شما از استقلال چیست؟ تعبیر ما از استقلال آنست که وکیل بدون فشار حکومت بتواند از موکلین خود دفاع کند در حال حاضربه کدام وکیل ما امر کردند که فلان پرونده را قبول ننماید؟ وما تاکنون چنین پدیده ای نداشتیم.

رئیس مرکز امور وکلا و مشاوران حقوقی استان همدان افزود: سیاست های نادرست و سلیقه ای در نهاد وکالت توسط کانونهای وکلای دادگستری باعث شده که شان وکلای دادگستری از شان ارباب رجوع های عادی دادگستری ها پایین تر رفته بطوریکه در ورودی های دادگستری ها و دادسراه او مجتمع های قضایی آنان باید در صف های طولانی وقتشان تلف و مورد بازرسی قرار بگیرند تا گوشی های تلفن همراه خود را تحویل دهند.

وی عنوان کرد: وقتی اخلاق حرفه ای در نهاد وکالت مورد آموزش و تبیین قرار نگیرد و این نهاد دستمایه اعمال سلیقه های شخصی شود وضعیت اینگونه می شود.

ترکستانی یادآور شد: کانونهای وکلای دادگستری تاکنون نتوانسته اند اعتماد سازی کنند و با وجود پتانسیل های فراوانی که در اختیار دارند نتوانسته اند این امر را در جامعه و دستگاه قضا نهادینه کنند که وکیل یاور دستگاه قضایی و قاضی است.

مدیرکل سازمان حقوقدانان بدون مرز گفت: یکی از راه های ایجاد اعتماد در دستگاه قضا نظارت دقیق بر وکلا و آموزش و تبیین وظایف  آنان است؛ نظارت به این معنا که وکیل دقیقا توجیه باشد و آموزش ببیند که میتواند آزادانه به دفاع بپردازد در عین آن حال که محرم دستگاه قضا در پروندهای قضایی باشد.

برچسب‌ها

همدان مشاور